Tuesday 6 June 2017

RIBUT ROHANI YOUSOFF



Pementasan ini bersempena  Projek Pengijazahan Seni Persembahan Drama 2010 di bawah projek SATU (Satu Antologi Teater UM). Projek SATU menampilkan sebuah produksi pelajar Jabatan Drama tahun akhir selepas tiga tahun pengajian berdasarkan pilihan dan jurusan. Pelajar diberi pilihan samada untuk melaksanakan penulisan ilmiah atau menjurus kepada bentuk persembahan pentas yang dinilai menerusi bidang pengarahan, lakonan, sinografi dan pengurusan. Ini adalah peluang bagi pelajar untuk meneroka apa yang dipelajari sepanjang tempoh pengajian. 

Pemilihan Ribut karya penulis China Cao Yu dilakukan oleh kumpulan pelajar berdasarkan kehendak penilaian yang setara dan di samping  mampu menguji kredibiliti dalam menangani naskhah, watak dan isu yang cuba disampaikan. Sesungguhnya permasalahan yang berlaku di dalam RIBUT bersifat global, berlaku di mana-mana tanpa mengira bangsa. Isu keruntuhan akhlak masih berlegar sehingga ke hari ini.
Gabungan kelima-lima pelajar diharap dapat memperlihatkan kemahiran serta kreativiti mereka dalam berkarya. RIBUT terbitan Universiti Malaya dan  Alternative Stage dengan kerjasama ASWARA ini menampilkan lima pelajar yang dinilai iaitu Eliza Mustafa, Juhara Ayob, Rosman Ishak, Nur Syiqah Aghniya dan Mohd Shahrul Mizad (Eijat) dan dibantu oleh Iefiez (rambut kepok masa tu), Aman Nassim (pelajar teater tahun 1), Mohammad Yusmar dan Hamdan Hamidon

SINOPSIS
RIBUT merupakan sebuah drama tragedi mengungkap permasalahan keluarga, dengki khianat, penindasan golongan kapitalis terhadap golongan bawahan, sumbang mahram, penyelewengan, cinta terlarang, kasih sayang di dalam keluarga tuan Chou Yu Puan. Selama 18tahun Fan Yi tidak menemui kebahagian di sisi suaminya tuan Chou walaupun sudah memperolehi anak lelaki iaitu Chou Cung. Sehinggalah dia mendapat 'kenikmatan' yang baru. Kehadiran Shih Ping merungkai kembali sejarah cinta Chou Yu Yuan yang terpisah atas desakan keluarga dan akhirnya mencetuskan ribut dalam keluarga itu.

RIBUT vs RIBUT
3 & 4hb April 2010 tarikh berlangsungnya pementasan, hampir tujuh tahun berlalu. Selepas 7 tahun baru terfikir untuk menulisnya dalam blog. Selagi otak ini tidak tumpul, selagi daya ingatan kuat eloklah dikarang.

Ribut arahan Rohani Yousoff ini penuh dengan ribut. Bukan di atas pentas sahaja malah di belakang pentas lagi penuh cerita. Penuh rasa, masin, kelat, payau, masam dan manis. Manisnya adalah selepas tamat persembahan. Sehingga sekarang apabila diingatkan kembali, kami sendiri pun tergelak. Tidak perlulah saya ceritakan. Biar kami simpan di lubuk hati kenangan bersama beliau.

LETAK CERITA
Proses awal bermula dengan pembentangan naskhah berserta beberapa naskhah pilihan. Bila sudah lama tidak merasa belajar di bilik kuliah, jadi kecut jugak. Mampukah kami datang kelas seawal jam 9 pagi? Mampukah aku ulang-alik dari UM ke Rawang? 3 tahun akan melalui rutin yang sama! Mana tidaknya, kami belajar Diploma dari tahun 1994-1998. Hampir 10 tahun mengajar secara sambilan dan pada masa yang sama jadi freelance, baru terdetik hendak sambung Ijazah. Kiranya keputusan ini adalah satu anjakan paradgima macam tu. Entahlah, banyak pekara yang mendesak kami untuk sambung. Dengan Janji-Janji Manis ditabur bak bintang-bintang bertaburan di awan! (opss jangan emosi tuan) Keputusan yang tepat! Untuk diri!

Ok! Kita berbalik kepada latar ekonomi....ehhh...latar bagaimana naskah ini menjadi pilihan. Awal dahulu naskhah ini pernah diarahkan oleh Bob pelajar ASK (generasi kedua) di Actor's Studio (bawah Dataran Merdeka). Faridah Merican, Adlin Aman Ramli, Khir Rahman, Juhara Ayob antara yang berlakon. Sempat menonton persembahan tersebut. Kemudian ianya diangkat kembali untuk PeTA ASK pelajar teater Fauzly Hamdan di Panggung Eksperimen. Dua gaya dan ruang pementasan yang berbeza. Persembahan di Actor's Studio sangat minimal, panggung kecil bersaiz sederhana (studio blackbox).
Setiap ruang digunakan secara ekonomikal dan bijaksana oleh si pengarah. Ruang pentas dibahagikan kepada 2. Sebelah kanan ruang rumah Chou Yu Puan (kaya), manakala ruang kiri rumah Shih Ping (miskin). Di hadapan kedua rumah ada pasu-pasu bunga bergabung menjadi sebuah taman kecil. Kelihatan kedua-dua ruangan padat, memberi suatu nyawa pada Ribut itu sendiri. Tiada set sofa, gerobok pinggan mangkuk, meja makan sebesar kereta atau lampu chandelier. Pementasan di Panggung Eksperimen pula berbeza kerana ruangannya yang besar, maka set ruang tamu rumah dijelmakan secara terperinci. Kedua-dua pementasan ini menjadi inspirasi untuk dipentaskan kembali. Masih mengekalkan latar yang sama.
Pada awalnya kami berhasrat untuk mengangkat naskhah teater eksperimen Silang Kata tetapi akhirnya kata sepakat dibuat untuk memilih naskhah ini. Maka bermula proses latihan dan kerja-kerja kreatif. Kalau tidak silap, Rohani Yousoff atau lebih mesra dengan panggilan kak Ani menawarkan diri untuk mengarah dan apabila dicadangkan naskhah ini beliau turut bersetuju. Satu pekara dah selesai. Memandangkan penilaian ini akan dipentaskan di Panggung Eksperimen ASWARA dan atas kekangan dana, maka selaku pengarah, beliau turut mengambil konsep 'minimal' dalam persembahan. Begitu juga dengan gaya lakonan 'stillness'. Ini memang betul-betul cabaran! Lakonan 'stillness' atau naturalistik? Masa tu masih keliru. Tapi tidak usah fikir sangat tenatng gaya ni, datang dan buat kerja!  Hamzah Tahir selaku sinografer memahami kehendak pengarah. Tiada set yang besar. Hanya sebuah gerbang sebagai simbol kepada rumah orang kaya (simbol kuat bagi budaya China). Manakala peristiwa dalam cerita difokuskan kepada rumah tuan Chou Yu Yuan. Multimedia turut digunakan bagi memaparkan latar awan, ruang luar dan imej bunga simbol kepada cinta tuan Chou (imbas kembali).


Oleh kerana banyak babak telah dipotong, pengarah memasukkan babak prolog. Pada babak pembukaan sudah diperlihatkan babak imbas kembali keakraban dua kanak-kanak iaitu tuan Chou Yu Yan (anak lelaki tuan Chou) dan Shih Ping (anak orang gaji). Adegan ini sengaja dibuat sedemikian untuk memberi petanda seolah-olah peristiwa yang berulang ini umpama sumpahan pada keluarga ini.  .

SESI LATIHAN
Latihan bermula sejak awal Januari 2010. Berkerja di bawah Rohani yousoff perlu kekentalan jiwa. Telinga kena tebal, mata kena berdialog. Otak perlu kerja kuat. Seorang pengarah yang serius tetapi masih boleh bertolak ansur. Ada yang kata beliau seorang diktaktor, terlalu mengawal pelakon. Tidak sama sekali! Seorang yang suka membebel...hahhah. Itu betul! Kalau dia tidak membebel bermakna dia sudah tidak peduli. Itu lagi bahaya!  Kami anggap macam mak-mak membebel pada anaknya. Biasalah.
Berbalik pada gaya lakonan tu. Sebenarnya dia mengawal pergerakan dan lakonan kami. Bertujuan untuk lari dari kebiasaan. Lagi pula mungkin beliau cuba mencari kelainan dalam gaya lakonan kami. Dia lebih tahu akan anak buah dia. Kami percaya. Selalunya beliau akan marah kalau ada pelakon yang letakkan tangan di belakang (dulu pernah pergi sesi ujibakat beliau masa tahun satu. Kena marah sebab tangan sorok belakang. Geram je masa tu hahahah).

Namun kali ini berbeza kerana kami disuruh mengawal gerak dengan mengunci tangan ke belakang. Agak sukar!! Orang kata tangan jangan bersepah tanpa arah tujuan. Lagi pula, kami mengangkat budaya china, maka gesture dan bahasa tubuh perlu dijaga. Pelakon Melayu, watak China, kang pelik kalau tidak dijaga. Hishh tangan tetap hendak bergerak ketika berdialog. Sudah menjadi kebiasaan. Kebiasaan itulah yang sukar untuk dibuang. Itulah cabarannya pada kami.









Beliau sering mengingatkan untuk....Stillness!!! Berdiri tegak dan relax. Fokus pada dialog, kurangkan gerak, Ucapkan dialog dengan penuh makna. Rasakan tenaga dialog yang lahir dari keseluruhan badan. Biar badan berdialog. Kalau mahu  bergerak, bergerak dengan badan ikut keperluan tetapi masih dalam kawalan. Bila berkali-kali berlatih, feel dia lain sikit. Bebanan pada badan luarbiasa. Macam ada batu sebesar Tugu Negara. Tension tetapi penuh kawalan. Hinggakan kami rasa nafas itu hidup (over tak).

Hakikatnya sukar berlakon dengan rakan yang kita sudah kenal bertahun-tahun. Pelik. Kalau persembahan berbayar atau CARMA tidak ada masalah sangat. Kita buat dan seronoknya lain. Persembahan untuk penilaian lain sedikit. Macam-macam rasa. Takut, cemas, pelik ada rasa nak gelak. Kami sahaja yang rasa. Aku rasa ada sekali, kami tergelak tak tahu pasal apa. Tak berhenti. Berhenti rehat sekejap untuk ambil nafas. Masuk semula dalam cerita. Bila terlalu fokus, masa inilah nampak benda ini lah, benda itu lah pada rakan yang berlakon. Selama ni, tak ada pula fikiran macam tu. Gangguan syaitan!

Banyak pekara yang berlaku dalam produksi. Terlalu banyak. Hinggakan kami semua menangis bersama. Hingga hari ini kami terbayang-bayang beg galas berwarna hitam, sekotak 'sirih', ungkapan 'primadona', "seluar hok longgar-longgar", adegan di Green Room, skrin di projektor, 'atas arahan' curtain hitam blackbox. 'biar kami buat dulu, baru tegur!' dan macam-mcam. Kak Ani, kami mohon maaf andai perlakuan kami keterlaluan atau ada perkara yang membuatkan kak Ani marah. Kami tahu kak Ani tahu apa yang terbaik untuk kami. Kami percaya itu. Ketakutan dan beban yang kak Ani bawa lagi besar. Kami lupa, kami membawa nama ROHANI YOUSOFF, satu nama besar dalam industri seni. Kak Ani sengaja buat begitu supaya kami kelihatan hebat di hadapan penonton dan anak murid kami.

Dalam benak aku satu perkara sahaja yang terlintas  'reverse psychology' dan ianya berjaya membentuk jiwa kami untuk masuk dalam dunia RIBUT.

AL FATIHAH
untuk Sebutir Bintang yang bernama ROHANI YOUSOFF


No comments:

Post a Comment