Tuesday 13 June 2017

BABA Hero

EMOTIF 2014
EMOTIF merupakan projek teater yang asalnya adalah daripada sebuah projek teater pendek sama ada drama sebabak atau pun drama lengkap yang dikenali sebagai Teater Kecil 2009. Fokus projek Teater Emotif ini adalah untuk melahirkan idea baru dalam persembahan teater yang melibatkan gabungan kerjasama di antara generasi muda dan lama., pensyarah dan pelajar Fakulti Teater ASWARA. Penggabungan ini dilihat mampu merangsang pertumbuhan intelektual dan ilmuan teater di peringkat kampus ASWARA.

EMOTIF2014 telah dipentaskan pada 21-23 November 2014 di Blackbocx ASWARA dengan menampilkan 6 cerita pendek. Antaranya PENANTIAN(arahan Engku Nor Zalifah), BILA MALAM BERTAMBAH MALAM (arahan K'ma Abdullah, PERSPEKTIF (arahan Naque Ariffin), REMINISCENCES (arahan Wong Oi Min), BERXX TER..BELAH arahan Rosminah Tahir dan BABA (devised play, dramaturgy Tania Zainal)

BABA hero.....
Inspirasi dari cerita AYAH kami.
Ya, ayah kami garang.
Tegas!
Seorang anak kepada Sarjan Polis
Seorang lagi anak Tengku. Bukan macam filem Antara Dua Darjat. Semua orang kenal Dato Tengku yang dimaksudkan. Ini versi berbeza.
Kedua-dua anak yang pendiam
Tak banyak cakap.
Anak yang baik? Mungkin.
Tertib? Benar
Mendengar kata? Ya, walaupun dalam hati ada sedikit meronta.
Anak ayah? Tidak
Tapi kami memang budak baik.
Kami memang TAK banyak cakap.

BABA adalah dua kombinasi cerita ASHARI BIN NORSAN dan TENGKU ALLAUDIN. Bukan 100 % benar! Selebihnya ada sedikit fiksyen untuk menambahkan rasa. Kami hanya mengembangkan cerita, jadikan mereka inspirasi, ikon kami. Tanda kasih sayang seorang anak kepada ayahnya.

Hakikatnya, kami berdua takut hendak kembali menyentuh isu ini. Sangat takut untuk bincang. Kabur. Terlalu banyak rasa. Macam-macam!
Kami tidak ada masalah, cuma kami cuba berfikir hubungan seorang anak lelaki dengan ayah mereka.
Ego seorang lelaki? Ada benar. Kasih sayangnya tidak terucap tapi tergambar melalui perlakuannya. Kata selokanya  setajam mata pedang. Renungannya menikam umpama sang singa. Tengkingannya ibarat dentuman petir di langit.

Namun begitu;
Seorang ayah tersenyum memandang dari jauh, tidak terlihat oleh kita. Seorang ayah hanya berkata di dalam hati. Tidak terluah. Apatah lagi untuk mendengar ucapan sejujurnya di hadapan kita.Memang setiap ayah itu berbeza caranya. Kami hanya berbicara tentang ayah kami. Hero kami.

Apabila usia meningkat, semakin jauh untuk kita mendengar dan merasai hubungan itu.Semakin dewasa semakin ganjil. Kekok. Pelik. Namun percayalah, mereka memerhati. Umpama seorang nakhoda mengawal bahteranya. Sebelum bahtera itu bebas berlayar ke pelabuhannya.

BABA terhasil dari idea kami berdua. Kolaborasi yang tidak dirancang. Terbit dari rasa suka nak buat. Sukaaa. Itu saja yang ada. SUKA-SUKA. Idea tak ada pun masa tu. Lepak-lepak sambil makan sirih. Masing-masing ada konlfik. Tidak serius tapi penuh rasa. Kisah sebuah hubungan yang tak terucapkan. Baba adalah kerja devised play. Kami jumpa, bincang dan catatkan buat cerita pendek tentang ayah kami. Kebetulan saudara Iefiez baru pulang, jadi kami berkongsi idea dan pengalaman. Iefiez gemarkan kerja-kerja fizikal dan atas kesukaan itulah maka kami bekerjasama. (dDialog eifiez: At least I dapat buat teater 4 kali dengan si TUA ni sebelum dia mati. Dah 4 ke belum?)

Buat devised bukan setakat tulis cerita atau monolog dan lakonkan di atas pentas. (Mencarut) No, that's not the way . Susah juga walaupun kita banyak idea mencurah-curah. Visual meletop kebaaam bommm. Tidak semua yang kita boleh pakai. Adakalanya kita jadi syok sendiri dan kita rasa tak seronok. Itu yang kami rasa. Semakin lama makin tak seronok. Percaya atau tidak, apa yang kami tunjukkan masa pratonton beza dari persembahan. Hanya 30% yang kami guna Oleh kerana kami rasa tak seronok maka segalanya telah dicanai, dirombak, disusun dan dibina semula. Form dan graf  segmen monolog dilihat semula. Oleh kerana itu kami undang Tania Zainal sebagai dramaturg. Orang yang melihat keseluruhannya, dan dah tentu dia kenalah ikut apa yang kami hendak sampaikan. 
Kami bermula berdua, latihan eksplorasi ruang,  grid lines dan gunakan perbualan telefon antara Baba dan anaknya. kemudian terus dengan komunikasi fizikal , guna props bongkah. Guna bongkah kayu ini pun secara kebetulan. Seminggu sebelum pratonton. Ada sesuatu yang tak kena dari awal babak. Kami cuba macam-macam cara. Bukan bercakap tentang skrip tetapi form babak itu. Saya masih ingat,
semasa latihan di ruang legar Panggung Eksperimen

"Eifiez, ( ejaan sebenarnya iefiz....apa-apalah) apa kata kita cuba sesuatu yang baru. Kita buat je, Kita tengok hasilnya" Saya terpandang kotak kayu di balik pintu, belakang pintu menghala ke ruang atas bilik teknikal. Bila digunakan, hentakan kotak ke lantai menghasilkan satu bunyi yang menjadi jantung tersentak. bunyi yang mewakili hati kami. Bunyian jiwa kami. Kotak kayu kecil tersebutlah yang akhirnya mengikat keseluruhan segmen kami.

Bila dah siap form, selepas pratonton depan dekan , Tania buang beberapa form yang longgar. Pecah kembali. Proses seterusnya memang menyakitkan. Bila kita angkat pekara yang menjentik hati sudah tentu ianya mengundang kemarahan. Memang kami bergaduh, rasa tidak puas hati, penat. Lagi pula cerita yang kami buat bukanlah cerita seloka di hari raya ya! Atau slot Akasia. Bila buat cerita berkaitan 'Nostalgia', kami tidak boleh hanyut dalam nostalgia itu. Hendak lawan rasa itulah yang sukar, lebih-lebih lagi sekiranya cerita tersebut too personal. Dalam masa 15 minit macam roller coaster. Sudah tentu suasana latihan pun begitu. Masa inilah otak cergas dan macam-macam idea keluar untuk mengangkat satu-satu babak. Tenaga eifiez superb, ya la orang muda!! Saya hanya mampu memandang dan tersengih. Tidak boleh jadi, nak lawan jugak walaupun separuh jalan dah semput. But still in character, ok. (gitu!) Stamina masih ok. Cuma perut dah macam perempuan mengandung. Memboyot!
Satu pekara yang saya rasa, janggal sebenarnya kerja dengan si eifiezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Sangat janggal. Daripada anak murid kemudian jadi regu. Kalau ada adegan pegang-pegang, rasa rengsa. macam kena noda pulak. Tidaklah rapat hingga mahu berkongsi segala hal. Zaman  belajar pun, Eifiez  lebih fokus pada bidang Sinografi. Projek akhirnya saya jadi pengarah. Maka tidak adalah adegan pegang-pegang atau gurauan yang melibat fizikal, bertepuk tampar! Tidak sama sekali. Sebab itu saya katakan pelik apabila kena berlakon bersama. Saya yang jadi resah, bukan dia. Tetapi rasa rengsa itu yang saya guna untuk watak ayah. Kisah ni pun kisah rengsanya hubungan ayah dan anak. Nasib baik tidak guna tajuk RENGSA. Bayangkan pengumuman sebelum persembahan "...dari Blacbox Awara, Fakulti Teater mempersembahkan RENGSA (ending tu bisik sikit). Hahaha dah macm cerita orang dewasa pulak.

Sebenarnya, seronok kerja dengan pelbagai orang Tidak kisahlah muda atau tua. Ianya pengalaman yang berbeza. Macam saya katakan awal tadi dari SUKA-SUKA. Ini teater yang ketiga dengan Eifiezzzzzzzzzzzzz. Tunggu yang ke 4 pulak. Cukup kuota untuk Eifiez....hahahah


Selamat membaca

Salam Ramadhan 

Eijat 2017


No comments:

Post a Comment