Thursday 27 June 2013

..kisah NYONYA
















Sejarah pementasan naskah NYONYA amat lama, terlalu lama. Kata-kata dialognya masih berlegar-legar di dalam kepala saya. Berputar-putar hingga saat saya menulis terngiang-ngiang di telinga. Kalau tidak silap, pertama kali dipentaskan oleh arwah Pak Wisran sendiri ketika di ASK. Seingat saya saat itu ASK masih lagi di Empire Tower dan ketua jabatan teater ialah Encik Zakaria Ariffin. Naskah ini diangkat untuk penilaian tahun akhir (PETA) 2004 dan watak Nyonya dilakonkan oleh  Arbaiyah (abby nadzri) untuk penilaian dari aspek lakonan. Generasi pertama yang menjayakan naskah ini Abby, Along Eyzendy, Tania Zainal, Ku Yusri, Engku Norzalifah dan Farah Apandi. Merekalah yang membuka jalan sehingga naskah ini sudah berkali-kali dipentaskan.

Mengenali Pak Wisran, seorang guru yang lembut tutur katanya, senyuman dia sangat manis, lirik matanya berkata-kata. Sukar sekali melihat dia meninggikan suara. Tegasnya dalam kelembutan, lembutnya dalam senyuman, sinisnya dalam senda gurau.

Saat saya diajukan oleh Rohayah Atan tentang naskah ini, saya mengiakan kehebatannya, isunya yang sangat relevan dan yang penting kekaguman saya sendiri terhadap watak Nyonya, Tuan, Keponakan A, B, C dan juga isteri. Maka lahirlah Nyonya dipentas komersial dengan menampilkan Tania Zainal selaku Nyonya, Rosman (Keponakan A), Juhara dan Melisa Saila (Keponakan B & C) dan Ismaliza Ishak (Isteri) pada 7 - 10 Oktober 2004 bertempat di MATIC Kuala Lumpur.

Along Eyzendy masih lagi beraksi selaku tuan. Masih ingat lagi di saat kami berbincang untuk meletakkan posisi watak dan terpaksa pula mengundang Melisa Saila dan Juhara. Alhamdulilah mereka bersetuju walaupun kedua-duanya sedang sarat mengandung malahan terlihat sisi lain dalam mengintrepetasikan watak tersebut. Teringat kata-kata Lis " ara, kandungan kau dah berapa bulan?" tanya Lis. " 7 bulan" Ara beri jawapan yang amat yakin. " ..kau ni tak sudah-sudah 7 bulan, bulan lepas aku tanya 7 bulan juga!" Itulah gurauan dua sahabat yang sentiasa sokong menyokong. Rosman Ishak dilihat keponakan yang sedang mencari 'dana' untuk tujuan operasi. Jelas ketiga-tiga watak ada OPERASI rahsia untuk kepentingan hidup mereka. Melissa Saila pelakon yang sangat menghargai masa. Selalu tepat masanya. Tetapi kalau ada pekara yang tidak menyenangkan, dia akan berterus terang. "..nyah, kenapa kau kau dengan Ara gelak-gelak on stage tadi?. Sebelum ni kau tak ada buat pun!"jeling Lis kepada Rosman. " .taklah nyah, mak gelak in karektor tadi". Cuak juga Rosman. Melissa Saila seorang pelakon yang akan ikut apa yang tertera di teks, perkara di luar jangkauan dan lain dari masa latihan memang tidak digemarinya. Tapi inilah pengalaman manis kami bersama.

Sejujurnya saya senang melihat Eyzendy selaku TUAN, Tergambar kejelikan si pedagang barang antik yang secara mudah mengambil kesempatan. Begitu juga Ismaliza dengan suara kemiknya hehhehe. Seingat saya dia menjadi pembantu pengurus pentas kepada saya. Seperti biasa saya hanya seorang PENGURUS PENTAS yang berbakat dalam industri (kan TOEMOE). 


Tania Zainal  pelakon baru yang diangkat menerusi watak utama. Cuma anak gadis ini seorang yang amat pemalu. Tergambar sipu-sipu bibirnya di saat pengarah suruh dia menyanyi. " dah, kau pergi keluar. Menjerit kuat-kuat. Kau nak menangis, pergi menangis di luar" jerit Rohayah Atan selaku pengarah. Tania sememangnya berbakat, cuma adakalanya pekara-pekara peribadi terlalu mengganggu emosi dan mentalnya. Menjaga 5 pelakon amat senang, berbanding dengan Tania seorang. Seperti biasa, saya pendengar yang setia.


Pada 10 - 12 Disember 2004, teater Nyonya melalui fasanya yang kedua, masih lagi di bawah pengarahan Rohayah Atan. Kali ini dipersembahkan di Taman Budaya Seremban di Negeri Sembilan. Menampilkan Khatijah Tan (Keponakan A) dan Rozie Rashid (Keponakan B). Masih mengekalkan Tania Zainal, Ismaliza Ishak dan Along Eyzendy manakala Rosman bertukar kepada Keponakan C. Khatijah Tan 'superb' dan amat mengeletik khalayak dengan telatah 'Tok Ayah'nya. 
Ada satu peristiwa yang sangat lucu dan tidak masuk akal. Ketika persembahan berlangsung, ada seorang jaga tiba-tiba pergi ke tengah pentas dan meng'ARAH'kan Along Eyzendy dan Ismaliza untuk berdiri rapat. Di tangannya tergenggam camera. Maknanya dia nak ambik gambar la tu. Saya jadi panik " alamak, apa hal ni!" Saya mengarahkan arwah Rozaimi untuk menghalau jaga tu. " Bang, tak boleh ambik gambar, persembahan sedang berlangsung ni" tegur Mie. " La, ya ke, napa tak cakap!" dengan nada marah dan tidak puas hati dia menjawab. Eh kita pulak yang tidak nampak bijak. Tidak tahu saya, salah siapa. Salah kami ke atau salah dia yang tidak mendengar. Tepuk dahi, saya!


Untuk kali ketiga persembahan ini diangkat semula dan dipentaskan di Taman Budaya Pumpong Alor Star pada 25 - 27 Mei 2007. Buat pertama kali, Rohayah Atan menyerahkan tugas pengarahan kepada Cik Rosminah Tahir. Kali ini Juhara Ayob menerajui persembahan selaku Nyonya. Juhara  yang baru habis berpantang gigih menjalani latihan, Zaifri Husin sebagai tuan, Khatijah Tan (Keponakan A), Tania Zainal (Keponakan B), Vanidah Imran (Keponakan C) manakala Farah Adila sebagai isteri. Farah adalah pelakon asal teater Nyonya.

Menariknya, untuk kali ini Vanidah menampilkan lakonan yang jauh sekali dengan watak-watak yang sering dibawa. Saat diajukan soalan itu tegasnya, beliau sendiri berasa janggal pada awalnya. Malu untuk melakukan pekara yang jauh dari stail lakonan yang beliau selesa selama ini. Bagi Vanidah ini salah satu proses baginya untuk mencuba sesuatu yang baru dan kesungguhannya kelihatan melalui komitmen yang beliau berikan. Zaifri Husin memang tidak dapat disangkal kehebatannya. Namun sering terhambat dengan tugasan hakiki di pejabat. Kerana itu semasa persembahan kami terpaksa menyediakan 4 orang prompter di belakang katil, di tepi 'side wings'. Pengalaman yang amat menakutkan kalau pelakon 'blur' atau 'jump script' ketika persembahan. Di sinilah letaknya kebijaksanaan pelakon dan rakan lakon dalam mengatasi masalah 'kelupakan' daya ingatan. Hahhahaha kesian dia. Kami pulak yang berpeluh-peluh menyelak skrip. Nasib baik tidak selak kain. Hinggakan kami terpaksa 'kurung' Zaifri dan Juhara dan arahkan mereka 'menderas' dialog. Kasi lancor!!!
                                                                               

Nyonya semakin matang dan dewasa sehinggalah dipentaskan kali keempat di Lambang Sari, Istana Budaya pada 20 - 24 Februari 2008. Masih mengekalkan pelakon yang sama cuma watak isteri dilakonkan oleh Yani Mae, seorang aktivis teater kelahiran Bandung dan pensyarah di STSI bandung. Sepanjang saya membesar bersama teater ini segalanya masih molek, berbisa, kata-kata dialognya sangat bermakna, masih dipegang tiada unsur-unsur melampau yang perlu ditokok tambah.  Apa keperluan menokok nambah kalau sesuatu yang telah ada itu terlalu molek sifatnya. Terserah kepada pemain untuk bertalik tarik menerusi maksud dan lafasan kata-kata. Di situlah kebijaksanaan seornag pemain teater. Setiap persembahan semestinya ada peristiwa menarik yang berlaku. Semasa persembahan, saya tidak pasti hari ke berapa, Zaifri terlupa nak kancing zip seluarnya. apa  lagi tergelak besar penonton ketika itu. malangnya beliau masih tidak perasan sehinggalah diingatkan oleh isteri di atas pentas. Bu Yani pun tidak bisa menahan  gelaknya. Saya perhatikan kalangan penonton yang hadir sangat bijak menangkap maksud tersirat di sebalik kata-kata. Mereka mendengar dan memberi reaksi, dan pelakon juga tidak terlalu hendak memberi aksi berlebih lebihan walaupun penonton suka. PELAKON YANG BIJAK HARUS IKUT KEHENDAK SKRIP. Hormati naskah, itu yang diajar kepada kami. Seandainya dipotong, dicincai, dicanai lebih baik jangan buat langsung. Persembahan Nyonya kali ini saya perhatikan sangat dewasa permainannya.    

6 - 12 Julai 2011  Nyonya muncul semula di MATIC. Keseluruhan pelakon menampilkan tenaga baru seperti Norzizi Zulkafli, Sharifah Mariam, Misha Omar, Sarimah Ibrahim, Fara Fauzana. Namun begitu persembahan ini digabungkan dengan cerita Mak Dara, juga selaku sponsor utama. Lahirlah teater MAK DARA NYONYA. Kedua-dua cerita tersebut sememangnya tiada kaitan, tetapi isu yang cuba diketengahkan seolah-olah kita memandang sisi 2 kehidupan wanita yang terpaksa menangani masalah keluarga. Nyonya yang menjaga dari terkikisnya harta dengan kehadiran keponakannya dan Mak Dara yang gigih mencari harta dunia setelah dibuang suami. Mencari kekuatan diri hidup tanpa suami sehinggalah berjaya dalam perniagaan dan kehidupannya. Juhara berdiri teguh seorang diri menangani watak Mak Dara. Rentetan hidup Mak Dara ditampilkan dari usia muda sehinggalah dia berkahwin. Ketrampilan Juhara di pentas teater tidak perlu disangkal. Tidak tergugat. Cuma apabila berkerja dengan produksi kali ini, ada stress yang mengangggu di antara nak ikut kata pengarah ke atau nak ikut kat producer. Kiri harimau, kanan singa, kita cuma semut. Tak tahu nak ikutkan JUHARA AYOB.

Berbalik kepada Nyonya, Sharifah Mariam (Sherry) berada atas AURA yang istimewa. Aksi badannya, figuranya di pentas, lontaran dialognya.Sherry memberi tafsiran yang berbeza, perempuan 'bodoh-bodoh alang' tapi bijak menangani krisis hartanya. Keponakan A, B, C masih lagi menyengat. Zizi selaku Keponakan A. Selalu beliau menyatakan keresahannya, maklumlah watak ini dulu dibawa oleh Khatijah Tan. Makanya telah ada satu standard dan  inilah yang menjadi ketakutan bagi beliau. Selalu saja stress dan takut dengan Cik Ros sebelum masuk latihan. Hahahah berlakon di bawah arahan cikgu sendiri. lain rasanya walaupun pernah berlakon dalam Lantai T.Pinkie sebelum ini. 'Jat, mu rasa cik ros suka ke hem? " Jat aku dah tak ada idea nak buat apa lagi?" Jat mu tengok mana satu yang bagus hem buat?" Ijat tu...ijat ni...."Hei natang.....mu buat la dulu, biar kakak kau tu tengok" tegas saya dalam gelak. Misha rapat dengan Zizi, mereka mengagumi antara mereka, tidak hairan Misha banyak belajar dari Zizi sepanjang latihan. Rasanya ini mungkin kali pertama atau kedua Misha berteater. Pelakon yang senang diarah, diberitahu dan mengikut kata. Dia tak akan buat perkara yang bukan bukan di atas pentas. Tidak sama sekali. 

Sarimah hmm perempuan gym, bila disuruh excercise .." "alah i baru balik dari gym" Saya gelak sahaja. Kalau melihat bentuk tubuhnya memang benarlah dia pergi gym. Seorang yang amat 'firm' dengan jadualnya, al maklum dj radio katakan. Sarimah akan buat sesuatu yang 'unexpected' di atas pentas. Saya berpendapat, beliau sudah biasa menjadi pengacara, sendirian. Maka apabila ada babak yang melibatkan keseragaman dari segi gerak, dia akan terlihat sangat terasing dari yang lain. Namun beliau akan bertanya kalau dirasakan perkara yang disuruh buat itu macam tak kena. " hmmm tuan director, apa motivasi i nak pergi ke sini. "No, no i just want to know" hehheheh. Begitu juga Farah Fauzana, kali pertama beraksi di pentas teater. Amat fokus dengan kerjanya, seringkali bertanya sekiranya tidak faham. " suara tu bulatkan, jangan sengau sangat Fara. Lontarkan suara tu" laung sang pengarah. Tapi yang bagusnya team ni suka 'warm up' terutamanya Fara yang sering menunggu untuk sesi memanaskan badan. Teruja sebab pertama kali berlakon di  pentas teater.

Kali ini pengarah membuat sedikit kelainan dengan menampilkan sedikit aspek pergerakan untuk Keponakan A, B dan C. Pendekatan ini menjadi walaupun ada pendapat yang mengatakan ianya seperti ada unsur lucah. Bagi saya itu bergantung kepada pilihan pelakon, apa cara yang ingin ditampilkan. Jenis gerak yang bagaimana? Keselesaan itu penting tetapi sekiranya pelakon terlalu 'selesa' dan tidak bertimbang tara maka akan kelihatan jelik di atas pentas walaupun kedengaran gelak ketawa penonton.

Untuk terakhir kali ditampilkan sekali lagi dengan formula baru NYONYA & THE GANG. Selepas menonton terus terang saya migrain dan tidak tidur semalaman kesan 'depression' yang amat kuat. Hamdan kat saya over. Mungkin jugak, Tapi kalau dibaca tulisan saya dari awal, anda mungkin akan faham mengapa saya mengalami perasaan ini. Mungkin pengarah ketandusan idea? Adakah mungkin pengarah tidak ada mood nak buat pekara yang sama? Atau mungkin terlalu ingin menampilkan kelainan? Atau ruang Panggung Sari terlalu besar? Mungkin juga pengarah tidak ada kuasa? Tiada pilihan? Tidak diberi pilihan?  Terus terang persembahan amat membosankan. Saya tidak boleh memandang ke pentas, ingin berkongsi rasa seperti dahulu.  Sepanjang hadirnya NYONYA di pentas teater, sayalah pekerja di belakang tabir. Tapi yang penting poster kali ni memang sangat-sangat tidak boleh saya terima. Dah macam rojak lak. Teringat akan saya poster ANUGERAH menggunakkan konsep sebegini. Nampak sangat macam " jom main-main je" hahah. Moga selepas ini NYONYA muncul dalam liganya sendiri. Tak perlulah di kawan-kawan kan.






2 comments:

  1. jauh benar perjalanan kau dengan Nyonya... membaca ini banyak show2 di negeri yang baru ku tahu. panjang rupanya sejarah nyonya ini di Msia..

    ReplyDelete
  2. yeler..zizi ibarat macam NYONYA yang membela dan membesarkan aku ahahah

    ReplyDelete