Tuesday 1 July 2014

JERebu

Sudah lama juga ASWARA tidak mementaskan teater eksperimen setelah ketiadaan NAM RON. Memang selama ini Nam Ron yang aktif dalam persembahan bersifat sebegitu. Malah seecara jujur saya pun terikut gayanya ........ saya PEMINAT dia. Dari zaman belajar lagi.. NAMRON suka bereksperiment. YA memang NAMRON mamat eksperimen.

Kali ini, atas DAYA USAHA pelajar, Ijazah Sarjana Muda Tahun 1 sambil dibantu oleh saya dan saudara Iefiz Putra kami cuba untuk mengembalikan rasa itu. 

Teater Eksperimen adalah subjek wajib dan juga merupakan penilaian akhir  pelajar Ijazah Sarjana Muda Fakulti Teater. Antaranya Shah Hassannul Manzar, Mohammad Faiz Malik, Wan Alia Yuhanis, Afiq Azhar Ali, Nurzaima Husain dan dibantu oleh pelajar Diploma Tahun 2 Mohd Hafizudin Ruslan, Mohd Raziq dan Ashikin Meor. Teater JEREBU tercetus dari pameran ABSURD(C)ITY di BALAI SENI VISUAL NEGARA dan pengamatan kami terhadap situasi sekeliling yang terlihat semuanya kabur....kelam dan merimaskan. Skrip tulisan Shah Hassanul ini adalah garapan idea antara para pelajar.

Dalam keluarga ada cerita jerebu. Kisah khianat, cemburu hingga sanggup menggunakan ilmu hitam angkara dendam yang akhirnya termakan diri sendiri. Isu MH370 yang masih lagi hilang, tiada jalan penyelesaian, semuanya buntu. Semakin banyak spekulasi diperkatakan hingga kita tidak pasti kebenarannya. Hingga kemunculan bomoh buaya...semuanya diparodikan dan bahan gelak di laman sesawang. 

Sangat menghairankan...saat keluarga mangsa masih bersedih, semakin galak mereka membuat andaian. Semakin pandai, semakin jerebu otak manusia.

Begitu juga kisah hubungan bebas remaja. Semakin canggih teknologi, semakin mudah remaja terjebak dalam genjala sosial, semakin terbuka pintu-pintu mencari kenikmatan. Dunia tanpa sempadan...tanpa halangan...tiada kawalan. Hidup yang bebas tanpa kongkongan.

Manusia mula bersifat individualistik, hanya buat hal sendiri. Komunikasi bukan lagi penting. Di mana-mana kita boleh lihat, kita hanya sibuk dengan gajet walaupun bertentang muka dan duduk semeja. Di rumah mungkin juga sebegini. Memang ada dan telah terjadi.

Kita semakin tidak suka bercakap...hanya terperosok dalam dunia dan akhirnya mati dan akan pulang ke arah yang satu juga. Namun dalam kita menuju ke alam mati, kita juga jerebu. Tidak tahu ke manakah arah kita. Itu semuanya urusan NYA. Kita manusia hanya mahu jadi yang terbaik, tetapi tidak semestinya yang terbaik akan dapat yang baik dan yang jahat dibalas jahat. Dalam baik ada jahatnya, dalam jahat ada baiknya.

JEREBU menampilkan 3 cerita yang mempunyai kisahnya tersendiri. Fragmen ini bergerak sendiri dan dijalinkan melalui gerak-gerak fizikal koreografi oleh saudara Iefiz. Pengerjaan produksi turut dibantu oleh pelajar Fakulti Teater tahun 1 & 2 dan pelajar filem. Persembahan berdurasi 1 jam ini diiringi muzik oleh Mohd Hanif dan Faisal Fauzi. Gabungan cerita, gerak fizikal, muzik, visual perlu difahami. Tiada cerita yang kronologi sifatnya. Tidak terlalu sukar untuk difahami. Semua yang digambarkan adalah pekara biasa yang kita lihat di dunia nyata.

Keseluruhan produksi adalah hasil usaha pelajar daripada aspek kostum, tatarias, bunyi,  tatacahaya hinggalah kepada konsep pameran di Front Of House (FOH). Tahniah diucapkan atas komitmen mereka dalam mementaskan JEREBU walaupun terdapat pelbagai kekangan.

Hakikatnya saya sendiri resah dan sering dalam JEREBU. Adakalanya lemah semangat, terkejar-kejar pelbagai pekara yang merimaskan....menjemukan..meyakitkan hati. Hilang punca. Apa yang ada di atas pentas..itulah apa yang terjadi dalam otak saya. OTAK JEREBU...JEREBU OTAK

Beruntungnya saya dapat pelajar yang sangat matang dalam memberi komitmen dan tidak terhingga kepada saudara Iefiz. Tanpa semangat dia mungkin JEREBU tidak akan terjadi. Terima kasih buat semua.

HIDUPLAH tanpa JEREBU di IMAN dan di HATI


4 comments: